1. Family
B1
a) životopis (osobné údaje: meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, rodinný stav, významné momenty v živote)
b) členovia rodiny (zovňajšok, charakter, záľuby)
c) rodinné vzťahy (vzťahy medzi súrodencami, rodičmi a deťmi, starí rodičia, pomoc v rodine, domáce práce, všedné dni a rodinné oslavy)
B2
d) predstavy o svojej budúcej rodine, partnerovi, bývaní, práci
e) rodina a spoločnosť (funkcie rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy a problémy monoparentálnych rodín)
2. Housing
B1
a) môj domov (opis prostredia, v ktorom bývam, zariadenie miestností)
b) bývanie v meste a na vidieku (výhody a nevýhody)
c) ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní)
B2
d) domov a jeho význam v živote človeka (kultúra bývania u nás a v iných krajinách)
e) problém bývania mladých rodín, kúpa a prenájom bytu, deti na sídliskách
3. Healthcare
B1
a) ľudské telo
b) bežné a civilizačné choroby, úrazy, telesný a duševný stav, návšteva u lekára, v lekárni
c) zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena)
B2
d) zdravotnícka starostlivosť (štátne a súkromné zdravotníctvo – prevencia, odborní lekári, zdravotné poisťovne)
e) stresové situácie v živote človeka
4. Travelling
B1
a) prípravy na cestu, dôvody, cieľ a význam cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne)
b) dopravné prostriedky (výhody a nevýhody jednotlivých dopravných prostriedkov)
c) individuálne a kolektívne cestovanie (doprava, ubytovanie a stravovanie)
B2
d) cestovanie kedysi a dnes, cestovanie v budúcnosti
e) možnosti cestovania do zahraničia
5. Education
B1
a) školský systém (školy a školské zariadenia, organizácia školského roka, skúšky, prázdniny)
b) vyučovanie (rozvrh hodín, predmety, prestávky, aktivity na hodine, príprava na vyučovanie)
c) život žiaka (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, brigády, priatelia, vreckové)
B2
d) štúdium cudzích jazykov (výmenné pobyty, jazykové kurzy, au-pair)
e) vzťah učiteľa k žiakovi a opačne
6.People & Nature
B1
a) ročné obdobia, počasie
b) príroda okolo nás – fauna a flóra
c) životné prostredie (ochrana životného prostredia, znečistenie pôdy, vôd a ovzdušia), prírodné katastrofy
B2
d) ochrana životného prostredia (národné parky, chránené územia, environmentálna výchova)
e) vplyv životného prostredia na život človeka (poľnohospodárstvo, agroturistika)
7. Free Time
B1
a) možnosti trávenia voľného času
b) organizovanie voľného času (mimoškolské aktivity, krúžky)
c) individuálne záľuby – kultúra a umenie (literatúra, hudba, film), ručné práce, športové aktivity
B2
d) zmeny v spoločnosti a ich vplyv na trávenie voľného času (kedysi a dnes)
e) trávenie voľného času rôznych vekových kategórií
8. Food
B1
a) jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera), obľúbené jedlo
b) stravovacie možnosti a zariadenia (stravovanie v škole, doma, v reštaurácii)
c) národné kuchyne – zvyky a špeciality (suroviny, jedlá, stolovanie)
B2
d) medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality)
e) zdravá výživa (stravovanie detí, návyky, vegetariánstvo, diéty)
9. Multicultural Society
B1
a) sviatky – zvyky a tradície (cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície a rôzne podujatia)
b) spolunažívanie ľudí rôznych národností
c) zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes), osobné kontakty s inými kultúrami, tolerancia
B2
d) rasová diskriminácia, intolerancia a násilie, vzťah k menšinám v našej spoločnosti
e) kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe a vo svete
10. Fashion & Clothing
B1
a) vplyv počasia a podnebia na odievanie
b) odev a doplnky na rôzne príležitosti
c) výber oblečenia (móda, vek, vkus, nálada, možnosti), starostlivosť o oblečenie
B2
d) módne trendy – farby a štýly, tvorcovia, módne prehliadky
e) „Šaty robia človeka“, šaty na mieru alebo konfekcia (v obchode s odevmi, u krajčíra)
11. Sports
B1
a) druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný a profesionálny šport)
b) šport, ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne)
c) význam športu pre rozvoj osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti, charakter)
B2
d) významné športové podujatia, súťaže, olympijské hry
e) životný štýl športovcov
12. Shopping & Services
B1
a) nákupné zariadenia (obchody, hypermarkety, trhoviská)
b) služby (pošta, banka, cestovná kancelária, čerpacia stanica, hotel, kaderníctvo a pod.)
c) reklama a vplyv reklamy na zákazníkov
B2
d) druhy a spôsoby nákupu a platenia (kamenný obchod verzus internetový obchod, nákup v hotovosti, kartou, na splátky)
e) zahraničné výrobky verzus slovenské výrobky
13. Countries & Places
B1
a) dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a prázdnin)
b) sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o pobyte)
c) turisticky zaujímavé miesta (hrady, zámky, kúpele, jaskyne) a mestá
B2
d) miesto vhodné na oddych a miesto na spoločenské vyžitie
e) miesto mojich snov
14. Art & Culture
B1
a) kultúra a umenie v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus, tanec)
b) obľúbená oblasť kultúry a umenia (žánre, osobnosti)
c) návšteva kultúrneho podujatia
B2
d) hudobné, filmové, divadelné a folklórne festivaly, atmosféra
e) ďalšie druhy umenia
15. Books & Literature
B1
a) knihy – faktory ovplyvňujúce výber kníh na čítanie
b) obľúbený autor a žánre
c) prečítané dielo anglicky píšuceho autora
B2
d) e-knihy, audio knihy, knihy v tlačenej verzii (porovnanie – klady a zápory)
e) vzťah mladých ľudí k čítaniu (knižnice, kníhkupectvá)
16. People & Society
B1
a) morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole)
b) spoločenská etiketa (stretnutia, pozdravy a blahoželania), etiketa návštev (dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie)
c) normy a ich dodržiavanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt)
B2
d) pomoc a prejavy záujmu o spoluobčanov v núdzi, sponzorstvo a sponzori (dôvody a podoby), charita e) vplyv spoločnosti na rodinu
17. Communication
B1
a) typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna)
b) komunikácia v rôznych situáciách na verejnosti a v súkromí
c) moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač – elektronická pošta, sociálne siete, iné komunikačné nástroje)
B2
d) jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba cudzích jazykov, ich využitie a rozšírenosť)
e) používanie spisovnej a nespisovnej formy jazyka
18. Mass Media
B1
a) typy masovokomunikačných prostriedkov (printové a elektronické médiá, ich využitie, výhody a nevýhody)
b) tlač (noviny, časopisy)
c) rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť rôznych typov programov)
B2
d) vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny i spoločnosti
e) internet a jeho vplyv na človeka a spoločnosť
19. Young People
B1
a) charakteristika mladých (zovňajšok, móda, vnútorná charakteristika, záujmy)
b) postavenie mladých v spoločnosti (práva a povinnosti, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny) c) vzťahy medzi rovesníkmi a generačné vzťahy (konflikty – príčiny, prejavy, dôsledky)
B2
d) príčiny a následky užívania alkoholu, fajčenia a drog
e) predstavy mladých o budúcnosti (očakávania, túžby, obavy)
20. Jobs
B1
a) typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia
b) trh práce (ponuka pracovných miest a nezamestnanosť, rekvalifikácia, žiadosť o zamestnanie, profesijný životopis, prijímací pohovor)
c) pracovný čas a voľný čas (efektivita práce, nové technológie)
B2
d) pracovné príležitosti doma a v zahraničí, pracovné podmienky (mzda, sociálny systém)
e) kariéra verzus rodinný život
21. Science
B1
a) život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje a pomôcky v domácnosti)
b) pozoruhodné objavy a vynálezy vedy a techniky c) veda a technika v službách človeka
B2
d) zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná spoločnosť, civilizačné choroby) e) človek a veda a technika v budúcnosti (nahradenie učiteľa počítačom, deti a počítače, únik mozgov)
22. Examples & Ideals
B1
a) pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt
b) človek, ktorého si vážim
c) skutoční a literárni hrdinovia
B2
d) hrdinom sa človek nerodí, ale sa ním stáva (konanie človeka v hraničnej situácii)
e) ja ako hrdina
23. Human Relationships
B1
a) medziľudské vzťahy (v rodine a v škole, susedské, generačné)
b) priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje), stretnutia, oslavy
c) spoločenské problémy (vzťah spoločnosti a jednotlivcov k znevýhodneným skupinám)
B2
agresivita, vandalizmus, egoizmus, ľahostajnosť okolo nás (príčiny, dôsledky, postoje a reakcie ľudí)
e) možnosti riešenia konfliktov
24. Slovakia
B1
a) krajina a obyvatelia
b) miesta, ktoré by som odporučil cudzincom
c) zvyky, tradície, konvencie
B2
d) stereotypy a predsudky
e) miesto Slovenska v zjednotenej Európe
25. English speaking
Countries
B1
a) krajina a obyvatelia
b) miesto, ktoré by som rád navštívil
c) osobitosti krajiny, zvyky, tradície a konvencie
B2
d) stereotypy a predsudky
e) jej miesto vo svete